Rozcestník

Sme online.Zavolajte: +421 221 028 618
Prázdny košík
 

Produkty v košíku

Je ekologické balenie zároveň aj ekonomické?

Autorom je Tom dňa 30. 3. 2023

Je ekologické balenie aj ekonomické?

Zatiaľ čo niektorí podnikatelia sa domnievajú, že ekologické balenie je drahšie, štúdia organizácie Sustainable Packaging Coalition ukazuje, že táto zažitá predstava nemusí byť vždy pravdivá.

Rozhodli sme sa, že sa nákladom súvisiacim s eko-balením „pozrieme na zúbok“ a celú tému preskúmame z pohľadu malých a stredných e-shopov.

Čo všetko sa v článku dočítate?

  1. Kde je hranica medzi eko a neekologickým balením?
  2. Sú eko-obaly nákladnejšie?
  3. Ekologickým balením k vyššej lojalite zákazníkov. Ako?
  4. Je ekologické balenie zároveň aj ekonomické?

 

Kde je hranica medzi ekologickým a neekologickým balením?

Jednoznačne rozhodnúť, aké balenie je „ekologické“ a aké už nie, je často veľmi zložité, ak nie nemožné.

Do hodnotenia totiž vstupuje toľko premenných, že často ani nie je v možnostiach malých a stredných e-shopov, aby dospeli k nejakému rozumnému záveru.

Ako sme už písali v článku Baliť bez plastu? Len o tom ekologické balenie nie je, vždy záleží na tom, aký tovar posielate, či vaši zákazníci recyklujú alebo aké obaly máte k dispozícii.

Aby sme si tu mohli ukázať nejaké konkrétne príklady, ktoré je možné prakticky využiť alebo sa nimi inšpirovať, zvažovali sme len tie možnosti, ktoré môžete ako firma ľahko ovplyvniť. V článku sa tak venujeme výhradne nákladom na obaly.

 

Rečou čísel. Sú eko-obaly nákladnejšie?

Do nášho článku sme si vybrali 3 najčastejšie príklady balenia, na ktorých si ukážeme, ako sa môžu náklady líšiť v závislosti od použitého materiálu:

  • e-shop s oblečením: balenie svetra do obálok
  • e-shop s potravinami: balenie sklenenej fľaše so sirupom
  • e-shop s kancelárskymi produktmi: balenie písacích potrieb v originálním obale

Sveter v obálke. Vyhrá plast, alebo papier?

Tu je situácia pomerne jednoduchá – stačí porovnať ceny obálok a je jasné.

Balenie oblečenia je jedným z najjednoduchších

Balenie textilu je jedným z najjednoduchších a najlacnejších zároveň.

Obálka z plastu 240x350 mm

0,097 € bez DPH

Obálka z papiera, veľ. S, 250x350x50mm

0,40 € bez DPH

 

Ekologické balenie teda v tomto prípade nie je aj ekonomické. Plastová obálka totiž vyjde o celých 0,3 € lacnejšie.

Pokiaľ riešite dilemu, či baliť do plastu, alebo do papiera z pohľadu nákladov, dajte zákazníkom na výber: plastová obálka zadarmo a papierová za príplatok, ktorý sa bude rovnať rozdielu medzi oboma variantmi. V našom prípade 0,3 €.

Prieskumy ukazujú, že 62 % európskych zákazníkov je ochotných si za obal priplatiť, pokiaľ bude šetrný k prírode.
 

Balenie sirupu v sklenenej fľaši

Trošku zložitejším príkladom bude balenie krehkého tovaru. Hlavnou cenovou položkou je tu výplň, bez ktorej sa nezaobídeme.

Balenie krehkých výrobkov si vyžaduje veľké množstvo plniaceho materiálu

Balenie sklenených produktov vyžaduje viac výplne a tá tak tvorí cca polovicu nákladov na celé balenie.

Na porovnanie nákladov sme si vybrali 3VVL papierovú krabicu s rozmerom 250x200x100 mm a dve rôzne výplne: plastový Flo-pak a papierový FastPaper.

Polystyrénová výplň Flo-pak

Klopová krabica 3VVL, 250x200x100

0,26 € bez DPH

Výplň Flo-pak na jednu krabicu: 5 l výplne*

0,3 € bez DPH (0,06 € * 5 litrov výplne)

Celkom za balenie

0,56 € bez DPH

*Ako sme vypočítali cenu za 1 liter výplne? Zobrali sme 500 l balenie Flo-paku a prepočítali ho na cenu za 1 liter. T.j. 27,9 € bez DPH/500 litrov.

Papierová výplň FastPaper

Klopová krabica 3VVL, 250x200x100

0,26 € bez DPH

FastPaper výplň na jednu krabicu: 5 l výplne*

0,15 € bez DPH (0,03 € * 5 litrov výplne)

Celkom za balenie

0,41 € bez DPH

*Ako sme vypočítali cenu za 1 liter výplne? Výplň FastPaper Maxi zvládne podľa našich skúseností vyplniť v priemere 1000 litrov objemu (t.j. ako 2 veľké balenia Flo-pak). T.j. 30,89 € bez DPH/1 000 litrov = 0,03 € za liter.

Na tomto príklade je krásne vidieť, že papierová výplň znamená cca polovičnú úsporu na nákladoch za výplň a celkovú úsporu cca 22 % na celom balení. A to už sú úspory, ktoré pri veľkých objemoch balenia v nákladoch spoznáte.

V tomto prípade možno teda jasne povedať, že ekologické balenie je aj ekonomické.

 

Balenie kancelářských potrieb s minimom výplne

A teraz si ukážeme, že ekologické balenie nemusí znamenať iba výmenu plastu za papier.

Ak neposielate krehký tovar, môže pomôcť aj minimalizmus. Skúsime modelový príklad, ako sa zmenia náklady, keď zmenšíme krabicu a uberieme výplň.

Menej krehké výrobky možno baliť bez výplňového materiálu

Niekedy pomôže aj minimalizácia. Vďaka menšej krabici a premyslenému baleniu je možné ušetriť takmer polovicu nákladov.

Porovnali sme krabice 2 veľkostí (200x100x100 mm a 200x200x100 mm) vyplnené papierovou výplňou FastPaper.
 

Balenie so štandardným množstvom výplne a väčšou krabicou

Klopová krabica 3VVL, 200x200x100

0,23 € bez DPH

FastPaper výplň na jednu krabicu: 4 l výplne*

0,12 € bez DPH (0,03 € * 4 litrov výplne)

Celkom za balenie

0,35 € bez DPH
 

 

Balenie s minimálnym množstvom výplne a menšou krabicou

Klopová krabica 3VVL, 200x100x100

0,15 € bez DPH

FastPaper výplň na jednu krabicu: 1 l výplne*

0,03 € bez DPH

Celkom za balenie

0,18 € bez DPH

 

Ukázalo sa, že overpackaging (nadužívanie obalov) sa neoplatí. Šikovne zvolená menšia krabica znížila množstvo výplne a náklady tak klesli takmer na polovicu.

Aj v tomto prípade možno povedať, že ekologické balenie bude aj ekonomické.

Je nám jasné, že tieto tri modely nemôžu pokryť všetky situácie, s ktorými sa pri balení stretávate. Veríme ale, že pre vás budú dobrou inšpiráciou pri porovnávaní nákladov na obaly.

 

Ekologickým balením k vyššej lojalite zákazníkov

Ekologické balenie má ešte jeden rozmer, ktorý môže mať vplyv na vaše podnikanie a nepriamo ovplyvniť vaše financie.

Výskumy z posledných rokov ukazujú, že zákazníci uprednostňujú e-shopy, ktoré sa snažia baliť ekologicky. A mnohí z nich sú aj ochotní si za eko-balenie priplatiť.

Podľa prieskumu spoločnosti McKinsey približne 56-59 % spotrebiteľov v Nemecku, Taliansku, Indii a Spojenom kráľovstve uviedlo, že sú ochotní zaplatiť za donášku hotových jedál o niečo viac, ak reštaurácie využijú ekologické obaly.

Iný prieskum BEUC2 zistil, že 62 % európskych spotrebiteľov by bolo ochotných zaplatiť viac za výrobky s menším množstvom plastových obalov.

Summa summarum, pre zákazníkov je ekologický prístup dôležitý a ignorovať tento trend sa nemusí vyplatiť. Naopak, firmy, ktoré mu pôjdu oproti, môžu pozitívne posilniť svoj brand.

 

Je teda ekologické balenie zároveň aj ekonomické?

To nemožno jednoznačne povedať. Vždy totiž záleží na tom, aké produkty balíte a v akom segmente podnikania sa pohybujete.

Zatiaľ čo plastové obálky pre e-shopy s módou sú suverénne najlacnejšou voľbou (stoja len štvrtinu oproti papierovému variantu), inokedy môže udržateľný prístup k baleniu v kombinácii s minimalizmom znamenať úsporu až 50 %.

Rozhodne ale nemožno povedať, že sú ekologické obaly vždy drahšie.

 

Produkty spomenuté v článku