Rozcestník

Prázdny košík
 

Produkty v košíku

Baliť bez plastu? Len o tom ekologické balenie nie je

Autorom je Tom dňa 14. 4. 2020

Ekologicky šetrné balenie totiž nie je len o tom “zabaliť to celé do papiera”. Poradíme vám, aké otázky si zodpovedať, než sa pustíte do obstarávania ekologických obalových materiálov.

Ekologicky šetrné balenie

Nie je všetko eko, čo je z papiera

Rozhodnutie, ktorý materiál je ekologický, nie je len o tom, či obsahuje plast. Do úvahy treba brať aj to, aké zdroje boli na výrobu materiálu využité alebo ako sa s obalom naloží, až splní svoj účel. Možno ho ľahko recyklovať? Možno ho upcyklovať (využiť na nový účel než na aký bol materiál pôvodne navrhnutý)? Jasné pravidlá, ako postupovať, ale neexistujú.

Dobrým príkladom môže byť porovnanie obalu z čistého nerecyklovaného papiera vyhodeného do popolnice a plastového obalu z recyklátu, ktorý ešte nájde uplatnenie ako výplň do krabice.

Zatiaľ čo na výrobu papiera padne okrem veľkého množstva vody (na 1t papiera je to cca 85 000l vody) aj veľké množstvo energie, plastový obal okrem energie potrebnej na recykláciu nevyužil žiadne ďalšie zdroje. Papierový obal po svojom použití zamieril do zmiešaného odpadu, ktorý je nutné opäť spracovať, zatiaľ čo plastový obal ďalej koluje a slúži ako výplň.

Ako vidíte, na použitý materiál je teda nutné pozerať nielen z pohľadu jeho zloženia, ale brať do úvahy aj to, ako vzniká alebo čo sa s ním po použití stane.

Kartónové krabice 3VVL

Na situácii totiž jednoducho záleží

Ako je vidieť, stanovenie jasných pravidiel, čo je ekologickejšie, nie je jednoduché. A často to nie je ani vo všeobecnom meradle možné. Vždy totiž záleží na mnohých okolnostiach. Napríklad:

  1. Je materiál recyklovaný?
  2. Pokiaľ nie, pochádza z udržateľných zdrojov (napr. lesy s certifikáciou o udržateľnosti)?
  3. Triedia vaši zákazníci?
  4. A ak triedia, triedia správne?
  5. Využívajú zákazníci vaše obaly opakovane (tzv. reusable materiály)?
  6. Alebo upcyklujú vaše obaly, pokiaľ ich už nemožno využiť na rovnaký účel?

Na tieto otázky si skúste ešte pred začiatkom príprav na prechod na eko-balenie odpovedať, aby ste si urobili jasnejší prehľad, čo vlastne od eko-obalov, ktoré chcete využiť požadovať a v akej ste situácii.

 

„Desatoro“ pre ekologicky správne zmýšľajúci e-shop

Teraz, keď už máte predstavu o tom, za akých okolností sa budete do eko-balenia púšťať, urobíme vám malú radosť. :-) Vodítka, ako vybrať čo možno najekologickejší variant obalu predsa len existujú:

 

  1. obal musí v prvom rade chrániť – na to nezabúdajte. Následné vratky a doposielky spojené s reklamáciami zanechávajú kvôli nutnosti prepravovať tovar tam a späť ekologickú stopu v podobe emisií a spotreby pohonných hmôt.

  2. použitie plastov nemusí byť vždy problém – ak posielate tovar, ktorý potrebujete ochrániť proti vlhkosti, je na to najlepší práve plast. Môžete ale využiť obaly z recyklovaného plastu a keď budete svojich zákazníkov informovať, aby sa pred vytriedením vaše obaly pokúsili ešte využiť, urobíte pre prírodu viac ako väčšina ostatných.

  3. minimalizujte množstvo výplňového materiálu – pokiaľ nie je bezpodmienečne nutný. Znížite tým svoje náklady, ušetríte prácu zákazníkom s triedením a pomôžete aj prírode.

  4. dajte prednosť certifikovaným obalom, ktoré majú garantované, že boli získané udržateľným spôsobom. V tom vám môžu pomôcť napríklad certifikáty ako FSC, PEFC alebo SFI.

  5. vyhnite sa obalom, ktoré sa zle triedia – pokiaľ to ide. Typicky ide o obaly zložené z rôznych vrstiev a materiálov, ktoré od seba možno len ťažko oddeliť ako bublinkové obálky alebo doypacky. Odpad z týchto obalov potom zriedkakedy končí v niektorom z farebných kontajnerov.

  6. vyzvite zákazníkov, nech recyklujú – pokiaľ využívate obaly, ktoré možno ľahko triediť a recyklovať, vyzvite zákazníkov, nech vám pomôžu s recykláciou. To poslúži prírode a pomôže aj vašej značke.

  7. vyhýbajte sa tzv. oxodegradabilným plastom – tie sú vyrobené z ropy a na "zelené" sa len hrajú. V skutočnosti sa totiž rozložia na tzv. mikroplasty. Teda miniatúrne čiastočky plastov, ktoré sa dostávajú do vodných zdrojov a v konečnom dôsledku škodia prírode ešte viac než obyčajné plasty.

 

Ako sa k tomu postaviť? Pár tipov na inšpiráciu

A aby sme nezostali len pri otázkach a vodítkach, máme pre vás aj pár veľmi konkrétnych príkladov, ktorými sa môžete inšpirovať. To, aké obaly nakoniec použijete, bude rovnako záležať na vašich okolnostiach, možnostiach, zákazníkoch aj sortimente.

Plastové obálky

Sú situácie, keď sa plastové obálky nahrádzajú veľmi ťažko – odolnosť proti vlhku, nízka cena aj váha sú silné argumenty za. Ale aj “plastovky” môžu byť rozumne eko, ak budú vyrobené ideálne zo 70 % z recyklátu a vaši zákazníci sa ich po rozbalení pokúsia znova použiť a až potom ich recyklujú. 

Plastové obálky biele

Výplne do krabíc 

S eko alternatívami výplní to nebolo nikdy príliš jednoduché. Flo-pak alebo vzduchové vankúšiky je síce možné na prvýkrát nahradiť drevitou vlnou alebo kartónovou strižou. Obe výplne sú ale dosť prašné. A to by zákazníkom pri rozbaľovaní neurobilo príliš radosť. Problém možno ale ľahko riešiť pomocou papierové výplně, ako je FastPaper alebo Speedman Box, s ktorými sa pracuje ľahko nielen na sklade ale aj pri rozbaľovaní. Papier je navyše recyklovaný aj recyklovateľný a zákazníci ho môžu použiť napríklad na podpaľovanie do krbu alebo opäť ako výplň.

Papierová výplň Speedman box

Bublinkové obálky

Pokiaľ si nie ste istý, že ich naozaj potrebujete, radšej sa im vyhnite. Skladajú sa totiž z dvoch častí (papier a plast) a kvôli tomu sa neľahko triedia. Ľudia ich navyše triediť vôbec nevedia a bublinkové obálky tak často končia v smetiaku. Skúste sa zamyslieť nad lacnejšími plastovými obálkami, alebo papierovými poštovými obálkami. A pokiaľ potrebujete vyššiu ochranu, za úvahu môžu stať aj pevné kartónové obálky.

Bublinková obálka biela

Dve rady na koniec

Uvažujte o obaloch od A do Z. Dôležité je, premýšľať nad obalmi od “začiatku až do konca” ich života. Teda vziať do úvahy spotrebu zdrojov, samotnú udržateľnosť materiálu aj to, ako sa s obalom naloží po jeho použití.

A vzdelávajte zákazníkov. Aby malo vaše snaženie zmysel, raďte zákazníkom, ako majú ten ktorý obal vytriediť alebo ako ho – v lepšom prípade – nevyhodiť a ešte využiť. Môžete si na tom koniec koncov vylepšiť aj obraz svojej značky. :-)