Zľava pre registrovaných zákazníkov až 10 %
Heureka: 98 % ľudí nás odporúča
Spýtali sme sa e-shopov Youngprimitive, Notino a Grizly na ich skúsenosti s implementáciou a aj na to, koľko zákazníkov ekologické balenie za príplatok využíva.
Dnešní zákazníci kladú na e-shopy vyššie nároky než kedykoľvek predtým. Udržateľnosť a ekologický prístup zohrávajú dôležitú úlohu v ich nákupných rozhodnutiach.
Pobavili sme sa o tom s riaditeľom logistiky v Notine, Tomášom Hoferom, so šéfom marketingu v orieškovom e-shope Grizly, Petrom Miklíkom a majiteľom módneho e-shopu Youngprimitive.
Získate prehľad o skutočných úvahách e-shopov – prínosoch eko-balenia za príplatok, ochote zákazníkov investovať do udržateľnosti a o tom, ako firmy zvládajú praktické výzvy pri zavádzaní tohto riešenia.
Ideme na to.
Zhodujú sa na jednom – chcú byť udržateľnejšie a zároveň vyjsť v ústrety dopytu zákazníkov, ktorí sú na ekológiu citliví.
Filip Urban z e-shopu Youngprimitive hovorí: „Ekologické balenie ponúkame už tri roky. Dôvodom bol rastúci objem balíkov a snaha urobiť niečo pre prírodu.“
Podobne to vidí aj Petr Miklík z Grizly, ktorý zdôrazňuje, že pre ich cieľovú skupinu je zelený prístup dôležitý: „Niekoľko zákazníkov si túto možnosť vyložene prialo a prieskumom sme zistili, že je táto možnosť balenia pre určitú cieľovú skupinu našich zákazníkov kľúčová.“
Realita je taká, že podiel zákazníkov, ktorí volia ekologické balenie je skôr nižší. Napríklad v Youngprimitive tvoria títo zákazníci asi 8 %. Grizly uvádza „nízke jednotky percent“, ale pri ich objeme objednávok je to stále zaujímavé číslo.
Notino pozoruje rozdiely podľa regiónov: „Zákazníci zo západných krajín túto možnosť využívajú viac ako tí z východných,“ uvádza šéf logistiky, Tomáš Hofer.
„Existujú zákazníci, ktorí si na základe možnosti ekologického balenia vyberajú, kde nakúpia. Aj napriek logistickým nárokom to preto považujeme za dôležitú službu.“ – Petr Miklík, Grizly
A ako také eko balenie môže vyzerať? E-shopy často používajú recyklovaný papier, aj keď sa v rôznych štúdiách udržateľnosti ukazuje, že recy plast môže byť udržateľnejší ako papier.
Aj napriek tomu, že akákoľvek snaha o minimalizáciu dopadu na prírodu je všeobecne dobrý krok, „prepálená propagácia“ by mohla vašim snahám skôr uškodiť. Podstatné je dať zákazníkovi túto možnosť na výber v košíku, kde sa bude väčšinou „lámať chlieb“.
Youngprimitive sa spolieha na promo článok na webe a popis priamo pri produkte. Grizly zase spomína komunikáciu na webe a v e-mailoch.
Naopak Notino sa rozhodlo žiadnu aktívnu propagáciu nevykonávať a nechať voľbu na zákazníkovi až v košíku.
Propagácia eko-balenia sa môže líšiť. Niektoré e-shopy ako napríklad Notino ju ponúkajú len ako voľbu v košíku, iní túto možnosť aktívne propagujú napríklad na blogu.
Do finálneho výpočtu je vždy vhodné započítať všetky premenné.
Filip Urban z Youngprimitive napríklad upozorňuje, že ekologické balenie vyžaduje o niečo viac času: „Čo sme si všimli, je trošku vyššia časová náročnosť ekologicky zabalenej zásielky. Museli sme upraviť procesy v sklade, aby to naši zamestnanci zvládali efektívne.“
Petr Miklík z Grizly zase zdôrazňuje, že pri výpočte zohľadňovali nielen materiál, ale aj vplyv na produktivitu: „Zaviedli sme manuál pre skladníkov, aby vedeli, ako má ekologická zásielka vyzerať.
A ako teda nastaviť cenu, aby bola pre zákazníkov akceptovateľná a vám pokryla vyššie náklady?
Najprv si spočítajte náklady na štandardné balenie, tie potom odpočítajte od ceny eko-balenia. Môžete na to použiť jednoduchý výpočet:
Cena balenia = náklady na transportný obal (krabica, poštová alebo plastová obálka a pod.) + cena výplne + spotrebovaná lepiaca páska (ak ju použijete) + náklady práce skladníkov.
Ak si neviete dať rady, ako spočítať cenu výplne, mrknite na náš článok “Čo dávať do krabíc? Veľké porovnanie výplní”, kde pod tabuľkou nájdete návod.
Výsledné náklady si potom porovnajte s vašimi konkurentmi a podľa toho výšku príplatku upravte, aby nebol príliš nízky alebo vysoký.
e-shop ponúkajúci eko-balenie |
youngprimitive |
Notino |
Grizly |
---|---|---|---|
výška príplatku |
+20 Kč |
+25 Kč |
+49 Kč |
Ceny príplatkov za eko-balenie sa pohybujú v desiatkach centov. Môžu sa ale líšiť podľa sortimentu tovaru.
Záujem o ekologické balenie je stabilný, ale nenarastá. Miklík z Grizly upozorňuje, že v absolútnom počte zákazníkov rastie, aj keď percentuálne klesá.
Notino naopak považuje ekologické balenie za slepú uličku a smeruje k automatizácii a minimalizácii obalov.
Urban z Youngprimitive vidí ekologické balenie ako službu pre konkrétny segment zákazníkov, ktorí sú ochotní si za udržateľnosť priplatiť.
„Automatizácia a minimalizácia obalov je budúcnosť. Ekologické balenie ako platená služba podľa nás nemá perspektívu.“ – Tomáš Hofer, Notino
Budúcnosť ekologického balenia za príplatok – zdá sa – nemá nič isté. A to, či sa vám jeho zavedenie oplatí, záleží na tom, aký tovar predávate a kto sú vaši zákazníci.
Napríklad menším e-shopom môže skôr poslúžiť k budovaniu brandu, väčším e-shopom potom zase ako potvrdenie toho, že na prírodu myslia viac ako konkurenti.
A ak vás napadlo, ako má také správne eko balenie vyzerať, vypočujte si rozhovor s našou Míšou, ktorá sa o eko-balení rozhovorila vo videocaste na serveri Ecommerce Bridge.