Zľava pre registrovaných zákazníkov až 10 %
Heureka: 97 % ľudí nás odporúča
Tohtoročná sezóna bude (opäť) rekordná – zatiaľ čo mnoho firiem zápasí s vážnymi problémami, majitelia e-shopov môžu zažiť až 20 % nárast tržieb oproti Vianociam 2019.
Aby ste taký nápor ustáli, je tento rok skutočne dôležité pripraviť svoj e-shop na sezónu dobre – v článku spoločne prejdeme 11 rád, ktoré vám s prípravou pomôžu.
Dostatočné skladové zásoby sú kľúčom k úspešnej sezóne.
Pandémia koronavírusu zmenila nákupné správanie ľudí už v prvej polovici roka. Na internete vtedy nakupovalo 37 % ľudí častejšie než obvykle. Cez Vianoce 2020 preto očakávame podobný scenár. Odhaduje sa nárast tržieb o 20 % v porovnaní s Vianocami 2019.
Pandémia koronavírusu nielenže urýchlila presun nákupov na internet, ale tiež ovplyvnila to, ako ľudia nakupujú. Očakávajú sa preto tieto zmeny nákupného správania:
Na internete nakúpi viac ľudí ako vlani, nárast sa očakáva až 25 %.
Ponorte sa do minuloročných dát alebo recenzií na Heureke a skúste objaviť svoje slabé miesta. V sezóne sa všetko točí okolo rýchlosti, preto začnite týmito bodmi:
Potom sa pozrite na čísla a trendy toho, čo sa vlani najviac predávalo a prečo. Budete tak vedieť, na ktorý tovar zacieliť a čo sledovať:
Objem prepravovaných balíkov je v sezóne až trojnásobný oproti bežným mesiacom – väčšie objemy balíkov spôsobujú prepravcom rok čo rok veľké problémy.
Hoci sú tento rok dopravcovia pripravení lepšie, nemali by ste všetko vsádzať na jednu kartu.
Preto si zaistite aspoň 2 rôznych dopravcov s nezávislými na sebe depami a vozovými parkami. Pokiaľ bude problém u dopravcu A, môžete presmerovať zásielky na dopravcu B. A to napríklad len pre jeden konkrétny región.
V sezóne to s prepravcami bude komplikovanejšie. Buďte na to pripravení.
Mať dostatok zamestnancov bude tento rok kľúčové – nielen kvôli nárastu objednávok, ale aj kvôli vládnym opatreniam, ktoré môžu časť vášho tímu uzavrieť doma v karanténe alebo na ošetrovnom.
Rozširovanie tímu má ale háčik:
Ako rozšíriť tím, ale nezvýšiť riziko nákazy? Už jarná vlna preukázala, že môžu pomôcť nasledujúce opatrenia:
Príchod nového kolegu alebo brigádnika zaistite v predstihu. Zaučenie a kvalifikovaná posila vám potom v sezóne ušetrí peniaze aj starosti, úplný zelenáč by vás naopak zdržiaval.
S nedostatočne zabezpečeným tímom riskujete rad nespokojných zákazníkov, ktorí netrpezlivo očakávajú svoju oneskorenú objednávku.
Rozšírenie tímu je potrebné riešiť s predstihom. V sezóne je trh práce „vybrakovaný“.
Je síce pekné, že máte dostatok zamestnancov a expedíciu zabezpečuje mnoho nablýskaných dodávok, ale čo už, keď sklad zíva začiatkom sezóny prázdnotou a ďalšia várka tovaru je v nedohľadne.
Navyše musíte mať na pamäti, že aj chvíľková nedostupnosť niektorého z vašich „bestsellerov“ bude v období medzi polovicou novembra a koncom sezóny automaticky znamenať stratu zákazníkov. Väčšina z nich si v tomto období jednoducho nemôže dovoliť čakať na naskladnenie. To platí aj u skalných fanúšikov a stálych zákazníkov.
Zásobovanie je individuálna a veľmi náročná disciplína. Pre úspešné stanovenie potrebných zásob je potrebné spracovať nasledujúce body:
Podľa Paretovho pravidla (alebo aj pravidla 80/20) nemusíte analyzovať 100 % vášho sortimentu. Efektívnejšie je zamerať sa len na 20 % najpredávanejších produktov, kde budú mať vaše snahy najväčší dopad. Na tie sa potom môžete zamerať aj v rámci PPC reklamy a vaše reklamné skupiny posilniť o kľúčové slová týchto produktov.
Ešte než sa rozhodnete zaplatiť za veľké vianočné zásoby, skúste si pohovoriť s dodávateľmi a nájsť riešenie, kedy neponesiete celú „cashflow“ ťažobu sami. Môžete vyskúšať tieto dva tipy:
Pred Vianocami máme sklad naplnený až po strop.
Rad e-shopov sa v priebehu roka snaží uhnať zákazníkov na nižšiu cenu. Na Vianoce sa pravidlá hry menia a zákazníci kladú dôraz aj na iné oblasti, v ktorých môžete byť lepší ako konkurencia.
Veľkou výhodou, ktorá ťahá aj počas roka, je doprava zadarmo. Zákazníkov ale môžete na svoju stranu pretiahnuť aj:
Väčšina e-shopov už v polovici decembra prestáva garantovať dodanie do Vianoc. V roku 2019 bol medzným dátumom pre Slovenskú poštu 19. december. Pre DPD už 17. december.
Pokiaľ ste si istí svojimi schopnosťami, urobte výhodu z toho, že tovar dokážete doručiť aj po tomto dátume. Vo výhode sú samozrejme kamenné predajne alebo firmy s vlastnou prepravou.
Nabídnout zákazníkům dárkové balení, i to je může být v sezóně jedna z konkurenčních výhod.
Podľa prieskumu viac ako polovica zákazníkov očakáva, že sa stránka načíta do 2 sekúnd. Nevyhráte, keď sa zameriate len na to, aby váš e-shop „nespadol“. Musí šliapať ako hodinky.
Pripraviť sa na zvýšenú záťaž stránok môžete so službami LoadFocus alebo Locust, ktoré zmerajú rýchlosť webu. Ako načítanie spomaľujú obrázky vám zase okamžite povie stránka Website speed test. Skrátka obrazovku offline sveta váš zákazník vidieť nechce a už vôbec nie pred Vianocami.
Na nápor zákazníkov buďte pripravení už pred sezónou.
Stanovte si dopredu, kedy budete mať zatvorené a ako budete zmenu otváracej doby komunikovať zákazníkom. Ide o drobné formality, lenže práve tie môžu najmä menšie e-shopy a firmy ochromiť. My v Top-obaly.sk dopredu:
V sezóne sa viac predáva, ale súčasne je to aj najviac konkurenčné obdobie v roku. Reklama môže byť aj 3× až 4× drahšia. Venujte sa preto prieskumu reklamných kanálov a stanovte si náklady na reklamu ešte pred sezónou.
V priebehu sezóny je potrebné obzvlášť strážiť, aby reklama na e-shop neprivádzala nových zákazníkov v momente, keď vám došli zásoby. Takéto situácie stoja nielen veľa peňazí, ale tiež dobré meno internetového obchodu v očiach sklamaných zákazníkov.
V priebehu sezóny hlavnú pozornosť venujte návratnosti (ROI) a tiež pomeru nákladov a obratu (PNO). Tieto metriky je, čo sa nákladov na reklamu týka, nutné sledovať.
V sezóne je potrebné mať náklady do jednotlivých marketingových kanálov dobre pod kontrolou.
Pokiaľ sa chcete zákazníkom vryť do pamäti tým, že na lepiacej páske a krabici umiestníte svoje logo, začnite včas. Najneskôr v polovici októbra, ideálne skôr. Cez Vianoce sa totiž termín výroby obalov na zákazku môže pretiahnuť až o 1 alebo 2 týždne. V praxi tak môžete svoje vysnívané pásky obdržať napríklad na začiatku decembra, takže s nimi veľa parády už urobiť nestihnete.
Chcete cez Vianoce baliť do vlastného? Pošlite nám ešte dnes požiadavku na potlačené krabice alebo lepiace pásky s logom.
To sa týka aj darčekov pre obchodných partnerov.
Firmy u nás také obaly hľadajú mnohokrát tak neskoro, že ich nejde stihnúť vyrobiť včas. Našťastie existujú pre oneskorencov spôsoby, ako zabaliť firemné darčeky na poslednú chvíľu. Aj firemné darčeky riešené na poslednú chvíľu môžu vyzerať profesionálne, keď máte pekné darčekové obaly, do ktorých ich zabaliť.
Výrobu vánoční pásky byste měli zadat do konce října.
Podľa analytikov sezóna naberá na plnej sile okolo 17. novembra, 28 % sa ale v prieskume pre Mall.cz zverilo, že darčeky začína zhotovovať v septembri. Aby ste tieto „early buyers“ stihli, odporúča sa rozbehnúť všetko pomaly v septembri až začiatkom októbra. Ženy pritom darčeky riešia skôr ako muži, ktorí nákupy odkladajú na poslednú chvíľu.
Prajeme presné analýzy, dobré plánovanie a úspešný odhad tam, kde analýzy ani plánovanie nepomôžu. Predovšetkým ide o spokojných zákazníkov a dlhodobú prosperitu. Nebojte sa preto v núdzových situáciách tiež mierne pribrzdiť rozpočty a aktivity v reklame, aby ste mali čas sa skutočne každému zákazníkovi venovať tak, ako si zaslúži.