Prázdny košík

TOP 5 oblastí prípravy na internetovú sezónu

Autorom je Petr dňa 10. 11. 2017

Vo všetkých nákupných centrách budeme už skoro počuť jeden vianočný hit za druhým. Blíži sa sezóna a to platí i pre svet e-shopov. Rozdiel je len v tom, že koledy si vypočujete v pohodlí domova.

Každoročné posezónne predsavzatia znejú rovnako “Na budúcu sezónu sa pripravíme skôr“. Napriek tomu si potom uvedomíte, že ani tento rok to nebolo dostatočne skoro. Rozhodli sme sa preto ísť s kožou na trh a prezradiť vám naše skúsenosti. Tie sme obohatili o tipy tých najskúsenejších zo sveta internetového predaja ako napr. Shopify – jedna z najväčších platforiem pre internetové obchody na svete.
 

1) Zaistite dostupnosť webu za všetkých okolností

Podľa prieskumov viac než polovica zákazníkov očakáva, že sa stránka načíta do 2 sekúnd. Víťazstvom tak rozhodne nie je fakt, že váš e-shop  “nespadne“.

Je dôležité, aby ste aj v sezóne dokázali zaistiť komfortný nákup. Pripraviť na zvýšenú záťaž stránok sa môžete so službami LoadFocus alebo Locust. Ako načítania stránky spomaľujú obrázky vám zase okamžite povie stránka Website speed test. Čiernu dieru offline sveta váš zákazník vidieť nechce a už vôbec nie pár dní pred Vianocami.


Buďte na nápor zákazníkov pripravení už pred sezónou.
 

2) Poistite svoju logistiku

Väčšie objemy balíkov spôsobujú každý rok prepravcom veľké problémy. Depá sú preťažené a to potom vedie k predĺženiu dodacej doby. Narastá naviac počet stratených alebo poškodených balíkov. A to všetko je veľký problém pre každý e-shop.

Zaistite si preto aspoň dvoch rôznych dopravcov s na sebe nezávislými depami a vozovými parkmi. Ak bude problém u dopravcu A, máte možnosť presmerovať zásielky na dopravcu B. A to môže byť len pre jeden konkrétny región, kde sa spoľahlivosť rôznych prepravcov môže významne líšiť.


V sezóne to s prepravcami bude komplikovanejšie. Buďte na to pripravení.
 

3) Zaobstarajte extra zásoby

Je síce pekné, že máte e-shop rýchly ako blesk a expedíciu zaisťuje mnoho nablýskaných dodávok, ale čo z toho, ak máte hneď zo začiatku sezóny sklad prázdny a ďalšia várka zbožia je v nedohľadne.

Naviac je nutné mať na pamäti, že aj chvíľková nedostupnosť niektorého z vašich “bestsellerov”  bude v období medzi polovicou novembra a koncom sezóny automaticky znamenať stratu zákazníkov, pretože väčšina z nich si v tomto období jednoducho nemôže dovoliť čakať na naskladnenie. To platí aj u skalných fanúšikov a stálych zákazníkov.

Ako sa predzásobiť? Zásobenie a samotné predzásobenie sa, je individuálna a veľmi náročná disciplína. Pre úspešné stanovenie potrebných zásob je treba spracovať nasledujúce body:

  1. Štatistika predajov z minuloročnej sezóny – Čo bolo hneď vypredané? Očakávaný percentuálny rast predajov túto sezónu?
  2. Trendy tohtoročnej sezóny – o čo je tento rok vo vašom odvetví veľký záujem? O čom sa hovorí na sociálnych sieťach a v médiách?

Podľa Paretova pravidla (alebo tiež pravidla 80/20) nie je dôležité analyzovať 100% vášho sortimentu. Efektívnejšie je zamerať sa na 20% najpredávanejších produktov, kde budú mať vaše snahy najväčší dopad.


Dostatočné skladové zásoby sú kľúčom k úspešnej sezóne.

Ešte než sa rozhodnete zaplatiť za veľké vianočné zásoby, skúste sa porozprávať s dodávateľmi a nájsť riešenie, kde neponesiete celú “cashflow“ tiaž sami. Dáváme vám tyto tipy:

  1. zavedenie alebo predĺženie platby faktúr na splatnosť
  2. odber zbožia formou konsignačného skladu, kedy platíte až za to čo skutočne predáte.
     

4) Dajte si pozor na drahšiu reklamu a sledujte si rozpočty

V sezóne sa viac predáva, ale súčasne je to aj najviac konkurenčné obdobie v roku. Reklama môže byť aj 3 krát až 4 krát drahšia. Venujte sa preto prieskumu reklamných kanálov a stanovte si náklady na reklamu už pred sezónou.

V priebehu sezóny je treba dať obzvlášť pozor, aby reklama na e-shop neprivádzala množstvo nových zákazníkov práve v momente, keď vám došli zásoby. Takéto situácie vás stoja nielen veľa peňazí, ale tiež dobré meno internetového obchodu v očiach sklamaných zákazníkov.

V priebehu sezóny hlavnú pozornosť venujte návratnosti (ROI) a tiež pomeru nákladov a obratu (PNO). Tieto metriky je, čo sa nákladu na reklamu týka, nutné sledovať.


V sezóne je treba mať náklady do jednotlivých marketingových kanálov dobre pod kontrolou.
 

5) Rozšírte svoj tím

Očakávate nárast niekde medzi 30-60%? V tom prípade svoj tím adekvátne rozšírte, aj keby to malo byť len krátkodobo. Zaistite príchod nového kolegu alebo brigádnika s predstihom. Zaučená a kvalifikovaná posila vám potom v sezóne ušetrí peniaze aj starosti.

S nedostatočne zaisteným tímom riskujete radu nespokojných zákazníkov netrpezlivo očakávajúcich svoju oneskorenú objednávku.


Rozšírenie tímu je potreba riešiť s predstihom. V sezóne je trh práce “vykradnutý“.

Prajeme presné analýzy, dobré plánovanie a úspešný odhad tam, kde analýzy ani plánovanie nepomôžu. Predovšetkým ide o spokojných zákazníkov a dlhodobú prosperitu. Nebojte sa preto v núdzových situáciách tiež mierne pribrzdiť rozpočty a aktivity v reklame, aby ste mali čas sa skutočne každému zákazníkovi venovať tak, ako si to zaslúži.

Budeme vám posielať akciové ponuky a zľavové kupóny.

Zľava z každej objednávky

Za každých 5 EUR získate 0,1% zľavy až do výšky 10%.

Poradíme vám

Na vaše otázky v pracovnej dobe odpovieme do 2 hodín. S obalmi pracujeme 10 rokov a o skúsenosti sa s vami delíme na blogu.

Garancia spokojnosti

Ak nebudete s tovarom spokojní, sami si ho vyzdvihneme a vrátime vám plnú cenu.
Copyright © 2018 SECUPACK, s.r.o
Zákaznícka linka: +421 221 028 618, info@top-obaly.sk