Na štátny sviatok 1. mája máme ZATVORENÉ. Vaše objednávky začneme odosielať vo štvrtok 2. 5. Ďakujeme vám za pochopenie.

Rozcestník

Prázdny košík
 

Produkty v košíku

6 otázok, ktoré zvážiť pred nákupom výplňového materiálu

Autorom je Míša dňa 4. 3. 2020

Výplňový materiál je taká „perina“, ktorá sa vkladá do krabíc, aby ochránila tovar počas prepravy. Ako vybrať najlepší výplňový materiál pre vaše podnikanie, keď je v nich taký rozdiel?

Krabice naplnené výplňovým materiálom

Spočítali sme, že náklady na vyplnenie jednej krabice sa pohybujú od 0 po 70 eurocentov, nie je preto divu, že sa veľa podnikateľov rozhoduje podľa ceny. Je to prvé miesto, kde sa dá ľahko ušetriť.

Nenechajte sa ale zmiasť.

Existuje ďalších 6 otázok, ktoré odporúčame pred nákupom premyslieť. Len tak sa vyhnete nepríjemným prešľapom a zvýšite šancu, že sa trafíte na prvýkrát:

  1. Potrebujem vôbec výplňový materiál?
  2. Dokáže môj tovar dostatočne ochrániť?
  3. Mám ho kde skladovať?
  4. Ako sa s ním bude baliť?
  5. Čo naň povie zákazník?
  6. Bude zákazník vedieť, kam ho vyhodiť?

1. Potrebujem vôbec výplňový materiál?

Pokiaľ posielate napríklad oblečenie, ste tu zbytočne a výplne sa vás netýkajú. Prečítajte si radšej ako zabaliť a poslat oblečenie spoľahlivo + lacno. :-) 

Vy ostatní, čo máte krehký alebo ťažký tovar, výplňový materiál potrebujete. V zásielkach totiž plní dve zásadné funkcie:

  • Ochrana – zabraňuje, aby sa tovar rozbil
  • Výplň – vypĺňa priestor, aby sa tovar neotĺkal o steny krabice

Niektoré výplne ešte plnia dekoračnú funkciu a majú svoje miesto hlavne v darčekovom alebo luxusnom balení.

2. Dokáže môj tovar dostatočne ochrániť?

Keď je na prvom mieste ochrana tovaru, odporúčame nehľadieť len na cenu, ale vyberať skôr podľa schopnosti ochrániť tovar. Čím drahší tovar posielate, tým dôraznejšie vám toto odporúčame.

Na krehké veci je osvedčená bublinková fólia, prípadne flo-pak. Všetky obalia produkt tesne zo všetkých strán a skvelo stlmia nárazy.

Penová výplň Instapak vnútri škatule

Daňou za spoľahlivú ochranu je, že zaberajú veľa miesta na sklade a nie sú práve šetrné k prírode. Pokiaľ ale posielate krehký tovar, inú cestu s dobrým pomerom cena/výkon nemáte.

3. Mám ho kde skladovať?

Zrejme sami tušíte, že pokiaľ podnikáte z domu, 500-litrové vrece flo-paku môže byť problém. Zaberá skrátka veľa miesta. 

Do úvahy preto nezabudnite zobrať skladovú logistiku:

  • Koľko miesta výplň zaberá?
  • Ako často ju budem musieť objednávať? Koľko stojí poštovné?
  • Budem na ňu mať dosť miesta aj počas sezóny?

Pokiaľ máte obmedzený priestor, sú vhodnejšie papierové výplne. Napríklad jedna krabica FastPaper alebo Speedman Box vyplní toľko zásielok ako 2−3 vrecia flo-paku.

Tri vrecia flo-paku a jedna rola papierové výplne

Pokiaľ si objemný výplňový materiál nemôžete dovoliť nakúpiť do zásoby, budete ho musieť často dokupovať. A to sa môže predražiť viac než by ste čakali... V poslednej dobe niektorí predajcovia zavádzajú dodatočné poplatky za nadrozmerný tovar, ako sú flo-paky alebo rolky bublinkovej fólie.

4. Ako sa s ním bude baliť?

S niektorou výplňou je radosť baliť, s inou nie... my sme si obľúbili papierovú výplň (áno, zase ten papier :-) ), pretože je malý, neprekáža a rukou si z neho odtrhnete toľko, koľko potrebujete.

Naopak baliť s bublinkovou fóliou alebo s flo-pakom bez podávača je za trest. Flo-pak sa veľmi rád rozsypáva... 

Mačka obalená vo flo-paku vplyvom statickej elektriny

Vo väčšine prípadov vám prácu s objemnou výplňou uľahčí dobre navrhnutá baliaca stanica a základné odvíjače/podávače.

Skvelými pomocníkmi sú aj stroje na výrobu výplne, ako je napríklad stroj na nafukovanie vzduchových vankúšikov. Ale ruku na srdce – balíte 200 zásielok denne, aby ste si ho mohli dovoliť? Menšie firmy na to skrátka nemajú.

Okrem pohodlnosti je dobré myslieť aj na rýchlosť balenia. Má priamy vplyv na to, koľko zamestnancov potrebujete a môže byť kritická hlavne počas sezóny.

5. Čo naň povie zákazník?

Vžite sa do kože svojho zákazníka a skúste si predstaviť, akú vizitku si vaša firma odnesie,

  • keď v zásielke nájde pokrčené noviny?
  • Čo povie na dekoratívny WrapPak?
  • A čo keď sa na neho z krabice vysype flo-pak?

Pustite si video a hneď budete mať jasno. :-)

Krabice, ktoré sú predimenzované a vyplnené zbytočne veľkým množstvom výplne pôsobia plytvavo. To nie je dobrá vizitka a dáta firmy Dotcom distribution to dokazujú – 8 z 10 zákazníkov taký balíček naštve.

6. Bude zákazník vedieť, kam ho vyhodiť?

Za zváženie stojí aj to, čo váš zákazník s obalom po rozbalení urobí. Bude ho môcť využiť ďalej? Alebo to bude kopa odpadu, ktorý ani nevie, kam vyhodiť?

Hromada odpadu zo zásielky

Pekným príkladom je baliaci papier – všetci vedia, že sa triedi do modrého kontajnera, navyše je kompostovateľný a ľahko recyklovateľný. Taká penová výplň je úplne iná rozprávka – nedá sa recyklovať a nikto nevie, čo s ním robiť.

Podobný problém na recykláciu predstavujú flo-paky alebo bublinkové fólie. Dajú sa síce recyklovať, ale takmer nikto to v praxi nerobí, pretože sa to neoplatí.

Uľahčite zákazníkom rozhodovanie. Použite výplňový materiál, ktorý poznajú, alebo im aspoň poraďte, kam ho vyhodiť.

Záver: Riešte viac než obstarávaciu cenu

Ukázali sme si, že vybrať správnu výplň do krabíc vyžaduje trochu viac premýšľania, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať.

Zvolená výplň do krabíc má dopad na to, či tovar prežije prepravu a čo si o vás budú myslieť zákazníci. Premyslieť si musíte aj jej vplyv na životné prostredie, skladovú logistiku a samozrejme peňaženku.

Keď už viete, ako o výplňových materiáloch premýšľať, prečítajte si naše prehľadné porovnanie výplňových materiálov z hľadiska ceny, ekológie alebo logistiky.

Tabuľka: Porovnanie 9 výplňových materiálov

Porovnajte si varianty v tabuľce zde →

Produkty spomenuté v článku