Rozcestník

Prázdny košík
 

Produkty v košíku

Ako sa balia… LEGO kocky v Saviory Bricks

Autorom je Soňa dňa 9. 5. 2024

Nemajú vlastný e-shop a napriek tomu priebežne rastú. Obchodujú na trhoviskách ako je Bricklink, Brick Owl alebo eBay. S expedíciou objednávok začínali v byte, postupne sa rozrástli do úspešnej firmy, ktorá posiela objednávky do celého sveta.

Poďte s nami na návštevu do Saviory Bricks, kráľovstva LEGO kociek. Na otázky odpovedal majiteľ Michal Saviory Knobloch.


Michal Saviory Knobloch, zakladateľ Saviory Bricks. Firmy, ktorá posiela LEGO kocky z Brna do celého sveta.
 

Do čoho balíte objednávky?

Vystačíme si celkom s málom. Používame štyri veľkosti poštových krabíc, bublinkovú fóliu, obálku, kartónové krabice a lepiace pásky.
 

Výplne používame minimálne

Postupne sme to balenie vychytali a vybrali také poštové krabičky a zipsové vrecká, že prakticky nemusíme používať výplňový materiál.

Keď je nejaká položka drahšia, tak ju navyše zabalíme do bublinkovej fólie, aby sa nezničila...


Najčastejšie balia do poštovej krabice, väčšinou bez výplne. Hodnotnejšie položky navyše balia do bublinkovej fólie.

Máme to odstupňované. Pár kociek do 50 g ide do bublinkovej obálky. Väčšie množstvo potom balíme do poštových krabíc rôznych veľkostí.

A tak ďalej a vždy nám to sedí. 

Neprerábame na tom, že by sme používali zbytočne veľkú krabičku na malý objem tovaru.

Na tie úplne najväčšie zásielky využívame kartónovú krabicu, a tam ten voľný priestor vypĺňame najčastejšie papierovou výplňou.


FastPaper používajú ako výplň do väčších krabíc.
 

Lacným spôsobom zásielky personalizujeme

Na veko poštových krabíc dávame pečiatku – to som sa kedysi dočítal vo vašom článku, je to lacné riešenie potlače krabičiek.

Dovnútra balíka pridávame motivačnú kartičku. Pre český a slovenský trh ju máme v češtine, do zahraničných objednávok ju dávame v angličtine.


Do každej krabice dávajú kartičku, ktorá pomáha budovať vzťah so zákazníkom.

Priemernú objednávku balíme asi 20 minút, to je čas vrátane pickovania. Najviac nám samozrejme zaberú objednávky, ktoré obsahujú desiatky rôznorodých položiek, ktoré sú rozmiestnené po celom sklade. Priemernú dobu balenia zase naopak znižujú objednávky s jednou figúrkou.


Základom rýchleho balenia je dobrá príprava. Poštové krabičky majú vopred zložené a po ruke, čo im pri balení významne šetrí čas.
 

Balíme do použitých obalov

Na sklade máme obrovskú škatuľu, ktorá kedysi prišla od vás, do nej hádžeme rôzny výplňový materiál, aby sme mali po čom siahnuť.

Napríklad vankúšiky, papierovú výplň, zip vrecká, ale aj menšie krabičky… Na veľké objednávky, čo u nás znamená napríklad veľkosť počítača, používame krabice od iných dodávateľov.


Starostlivo recyklujú obalový materiál od iných dodávateľov, ktorý používajú na vlastné balenie.
 

Zásoby obalov starostlivo strážime

A potom je tu regál s obalovým materiálom od vás. Máme ho každý deň na očiach. Miesta na sklade nie je nazvyš, takže zásoby dopĺňame priebežne, keď práve vidíme, že objem niektorého obalu klesne pod určitú hladinu.

Tým predchádzame tomu, že by sme pri nápore objednávok nemali do čoho baliť a zároveň nám na sklade obaly nezaberajú veľa miesta.


V rámci šetrenia miesta na sklade si nerobia masívne zásoby obalového materiálu. Objednávky robia skôr menšie, ale častejšie.

Všetko postupne škálujeme. Teraz balíme všetko po svojej osi prostredníctvom dvoch ľudí. Ale verím, že za rok už to tu budú baliť 3, 4 ľudia.

Teraz si to vyšľapeme, vyladíme procesy a potom to začneme odovzdávať na niekoho ďalšieho. Rovnako to bolo s chystaním objednávok. Najskôr som si tie procesy osvojil ja sám a teraz to už riešia len brigádnici, pretože ten proces máme zabehnutý.
 

S akými dopravcami zásielky posielate?

Používame Zásielkovňu, Holandskú poštu, Post Optimal a UPS.

Zásielkovňa pokrýva Česko, Slovensko a zvyšok Európy. Má bezkonkurenčné ceny, ale dlhšie procesy. Pomer cena výkon je ale skvelá. Po Česku doručujeme do druhého dňa, zvyšok Európy trvá 3–5 dní.

Zásielky do sveta posielame cez UPS. Sú rýchli, doručujú v rozmedzí 2–3 dni kdekoľvek na mape ukážete. Tu je výhoda, že v rámci spolupráce máme obaly od nich, takže za obaly vôbec neplatíme.

Kurýrní služba PostOptimal
Službu Post Optimal využívajú ako sprostredkovateľa závozu zásielok do Holandska. V dohodnutých dňoch a časoch si kuriér Post Optimal vyzdvihne naplnený prepravný box so zásielkami na expedíciu.

Funguje to tak, že touto službou sa zásielky dostanú do Holandska, kde ich do zvyšku sveta posiela Holandská pošta. Za mňa je táto pošta jedna z najlepších v Európe. Odporúčané zásielky so sledovaním doručuje v rozmedzí 10–20 dní, záleží na destinácii. Doručenie obyčajných zásielok trvá 10–45 dní.

Medzinárodné zásielky sú najzaujímavejšie. U nás bol ten proces oproti väčšine e-shopov opačný. Hneď sme začali expedovať do celého sveta.
 

Ako riešite skladovú logistiku?

Zaradenie jednotlivých položiek v sklade je tak špecifické, že keď sme sa sťahovali, rovno sme prevážali celé regály bez toho, aby sme ich rozoberali.

A čo si budeme. Na 36 000 unikátnych položiek už v sklade musíte mať poriadny systém. :-)

Prešli sme obrodením. Na začiatku sme na zipové vrecká písali čiarový kód ručne, potom sme začali kódy tlačiť, aby sme minimalizovali chyby. A pred časom sme sklad prehodili do systému. Začali sme používať vlastný softvér vytvorený na mieru.


Systém vytvorený na mieru im pomohol zefektívniť procesy objednávok.

„Nevýhoda nášho segmentu je, že si nemôžeme sklad prispôsobiť často predávaným položkám. To, že sa nejaká kocka často predáva teraz, za pol roka nemusí byť pravdou, pretože každý stavia niečo iné,“ hovorí Michal, majitel Saviory Bricks. 

V našom modeli je ťažké vytvoriť vlastný web, pretože by sme museli každú kocku vyfotiť zvlášť a portfólio kociek je obrovské, preto nedáva zmysel budovať vlastné riešenie. 

Teraz to možno bude znieť úsmevne, ale jedným z hlavných obalov sú pre nás v sklade krabice od mozzarelly, ktoré sme kedysi zadarmo získali od jednej reštaurácie. Dodnes nám skvele slúžia na skladovanie jednotlivých dielikov.


Pôvodne krabičky od mozzarelly dnes v Saviory Bricks slúžia na skladovanie jednotlivých dielikov.

Postupne som to vyladili tak, že v každej krabici sú vytvorené prepážky z kartónu. Tie čierne plastové časti sme svojpomocne vytlačili na 3D tlačiarni.


Svojpomocne si vytvorili v škatuliach prepážky, aby tovar lepšie triedili a pickovanie tovaru v sklade bolo čo najefektívnejšie.

Michal sa inšpiroval na brigádach v Uloženke alebo Zásielkovni, kde sledoval označenie regálov, proces expedície a iné drobnosti, ktoré neskôr aplikoval do vlastného podnikania.

Máme posuvné a mobilné baliace stoly, ktoré môžeme premiestniť kdekoľvek po sklade a pickovať tovar. Ten, kto práve balí, si ho podľa potreby prispôsobí vlastnej výške.


Baliace stoly po sklade premiestňujú tam, kde práve potrebujú baliť.

Na toto tlačidlo som obzvlášť hrdý. Zlepšuje ergonómiu pri balení. Funguje tak, že ten, kto balí, vôbec nemusí siahať na tablet, ktorý je až nad úrovňou pása.


Malý ovládač, vďaka ktorému môžu zamestnanci na sklade ovládať tablet bez zdvihnutia ruky.
 

Ako sa do procesu balenia prepisuje ekológia?

Cesta ekológie je mi blízka, rezonuje to so všetkým. 

Recyklujeme obaly a tým znižujeme náklady na obalový materiál. Balíme do použitých krabíc, používame najrôznejší výplňový materiál zo zásielok iných dodávateľov.

Schovávame si zipové vrecká, ktoré sa nám hodia na skladovanie jednotlivých dielikov.
 

ZIP vrecká idú na plné obrátky. LEGO kocky balia do nových aj použitých.

Na balenie používame papierovú lepiacu pásku. Jedným časom som proti papierovej páske brojil a nedávalo mi to zmysel. Ale potom sme nad tým začali premýšľať tak, že keď tej pásky pri bežnej zásielke použijeme naozaj málo, napríklad 10–15 centimetrov, tak sú tie náklady porovnateľné.


Balia pomocou papierovej pásky. Páskou stačí zalepiť iba hranu krabičky.

Všeobecne dávame druhú šancu. Nielen obalom, ale aj kockám. Veľká časť našich zásob je použitý tovar a nevyhadzujeme takmer nič. Nakupujeme kocky od ľudí a potom ich ďalej predávame.


Spočiatku Michal vnímal ekológiu ako brzdu firemného rastu, teraz udržateľnosti dáva veľký priestor.


Triedime kocky na tie, ktoré predáme, na druhú akosť, potom na neoriginálne kocky, ktoré na trhovisku predať nemôžeme a nakoniec na sekciu odpad a ten ďalej recyklujeme.

V minulosti sme chceli začať spolupracovať s firmou, ktorá vyrába plastový nábytok a naše kocky by ďalej spracovávali. Nakoniec sme sa ale nedohovorili.
 

V čom vidíte silu vášho úspechu?

Na začiatku sme držali náklady na minime. Prakticky sme neinvestovali do nákupu nových vecí. Nechali sme firmu postupne rásť, strážili si cashflow. Budujeme firmu po krôčikoch, škálujeme procesy a snažíme sa o čo najväčšiu efektivitu.
 

Máme skvelé recenzie

Reálne máme 12 000 recenzií naprieč jednotlivými trhoviskami a z toho len 3 negatívne. Tie negatívne recenzie ale boli od zákazníkov, ktorí sa na trhoviskách nevedeli pohybovať alebo si neustrážili nejaké informácie.

S cieľom získať dobrú recenziu niekedy poslali aj jednu jedinú kocku, pretože na trhoviskách sú dobré recenzie kľúč k úspechu. Také objednávky sú silne dotované, ale v čase sa to oplatí.

Dobré recenzie sú na trhoviskách kľúč k úspechu.

Drvivá väčšina zákazníkov sa vďaka pozitívnym recenziám a dobrému nákupnému zážitku vracia. Máme zákazníkov, ktorí si k nám chodia na objednávku každý týždeň.

Keď sa zásielka stratí, zákazníkom ju automaticky refundujeme, pretože si nemôžeme dovoliť mať zlú recenziu.
 

Máme široký sortiment

Sme jednými z najväčších predajcov na trhoviskách. Keď chce zákazník všetky kocky kúpiť na jednom mieste, tak sme v podstate jediná voľba. V tom je aj naša sila.


Široká ponuka je jeden z dôvodov, prečo uspeli na trhovisku, ako je napríklad eBay.


Sme ochotní odoslať aj také objednávky, kde je veľa rôznych kociek za málo peňazí, nechceme sa tomu trhu uzavrieť. Radšej budeme stratoví v nejakom segmente, ale s vedomím, že sa nám ten zákazník vráti a nabudúce urobí veľkú objednávku, ktorá pre nás bude rentabilná.
 

Sme aktívni na sociálnych sieťach

Stavili sme na sociálne siete, ktoré hlavne v Česku pomohli podchytiť si trh. Do konca roku 2024 máme cieľ byť medzi top 6 predajcami na celom svete.

Siete nám pomohli nielen s dosahom, ale aj s konexiami.

Napríklad som sa vďaka nim napojil na spoločníka programátora, ktorý nám vytvoril softvér. Vďaka softvéru sme dokázali zlepšiť procesy, začali sme byť úspešnejší a postupne začali požierať konkurenciu.

Robíme veci tak, ako sa v dnešnej dobe majú robiť. Ostatní predajcovia na trhoviskách sú konzervatívni, bez progresu, nejdú s trendmi doby.

Dôkazom toho je, že jeden z najväčších predajcov v Európe robí faktúry ručne. To je podľa mňa cesta do pekiel. Skôr alebo neskôr ich to doženie.

 

Produkty spomenuté v článku