Zľava pre registrovaných zákazníkov až 10 %
Heureka: 97 % ľudí nás odporúča
Na záver roka 2021 čaká firmy ďalšia rekordná sezóna. Šťastie však bude priať len pripraveným, ktorí majú tovar skladom, rýchlu expedíciu a spoľahlivú prepravu. Prejdite si našich 11 rád, ako logistiku pripraviť skutočne dobre.
Priemerní predajcovia na sezónu navyšujú množstvo zásob troj až štvornásobne. Viac tovaru znamená spravidla väčšie tržby, ale tiež väčší tlak na zvládnutie logistiky.
Aby ste nápor ustáli, pustite sa do príprav. Tu je 11 krokov, ktoré na sklade urobiť:
Mať dostatok zamestnancov bude aj tento rok kľúčové – nielen kvôli nárastu objednávok, ale aj pretrvávajúcim koronavírusovým opatreniam, ktoré môžu časť vášho tímu uzavrieť doma v karanténe.
S rozširovaním tímu začnite čo najskôr, aby ste nováčikov stihli zaučiť. Aj za cenu toho, že nebudete mať všetkých zamestnancov vždy plne vyťažených. Oplatí sa to, pretože úplný zelenáč by vás v sezóne zdržiaval.
Spočítajte si, o koľko viac zásielok tento rok očakávate versus koľko zásielok váš priemerný skladník zabalí.
Napríklad fulfillmentová služba Skladon zvyšuje počet brigádnikov z 30 na 80, aby aj v najväčšej kríze mala „po kom“ siahnuť.
Výkyvy v počte objednávok môžete vykrývať aj šikovným plánovaním zmien. Posilnite najviac vyťažené dni – tradične pondelky, utorky a špeciálne akcie typu Black Friday (viď prehľad v článku Ako pripraviť online marketing na sezónu 2021).
Rozšírenie tímu je potrebné riešiť s predstihom. V sezóne býva trh práce „vybratý“.
Zazmluvniť si viac ako jedného prepravcu je v roku 2021 nutnosťou.
V sezóne e-shopy odosielajú až 3× viac balíkov než v bežných mesiacoch. Takýto nárast spôsobuje prepravcom rok čo rok veľké problémy.
Pripomeňme si november 2020 v ČR – balíkoví prepravcovia vyčerpali kapacity svojich dep do tej miery, že zastropovali počet prijímaných zásielok.
Nejeden e-shop, ktorý bežne posielal 100 objednávok denne, musel zo dňa na deň počet obmedziť na 20 a rýchlo hľadať iné riešenia.
Hoci sa z toho rad prepravcov poučila, nemali by ste všetko vsádzať na jednu kartu.
Zabezpečte si aspoň 2 rôznych dopravcov, ktorí majú na sebe nezávislé depá a vozové parky. Ak bude problém u dopravcu A, môžete presmerovať zásielky na dopravcu B. A to napríklad len pre jeden konkrétny región.
V sezone to s prepravcami bude komplikovanejšie. Buďte na to pripravení.
Pokiaľ k vám vodiči bežne zachádzajú len 1× denne, môže vám extra zvoz uľahčiť prácu.
Síce vám pribudne papierovanie okolo, ale na expedícii sa vám uvoľní cenný priestor na vychystanie ďalších balíkov.
Ak ste dosť veľkí a odosielate stovky zásielok denne, môžete si u dopravcov dohodnúť aj to, aby u vás nechali pristavanú dodávku, ktorú môžete počas dňa plniť.
Tieto služby spravidla nie sú spoplatnené. Stačí sa ozvať svojmu obchodnému zástupcovi a prebrať s ním všetky možnosti, ktoré existujú.
Ak máte na expedícii tesno, skúste si dohovoriť častejší zvoz.
Šikovne navrhnutý sklad môže vašim zamestnancom ušetriť tisíce krokov a vám stovky eur.
Sadnite si preto k číslam, prejdite osobne sklad, zabaľte si pár objednávok... a čo vám nepovedia čísla, to vám určite povedia vaši zamestnanci.
Vaším cieľom je zefektívniť prácu a skrátiť pickovacie trasy. Snažte sa preto:
A nezabudnite na dobré značenie skladu, aby sa vaši nováčikovia rýchlo zorientovali.
Sklad, ktorý je navrhnutý šikovne s ohľadom na obrátkovosť produktov ušetrí zamestnancom tisíce krokov a vám urýchli expedíciu.
Urobte si ABC analýzu skladových zásob a zbavte sa céčkových, teda málo obrátkových položiek.
Nielenže vás ich skladovanie stojí peniaze, ale ešte vám kvôli nim uteká predaj, pretože zaberajú priestor pre populárnejšie položky. Časom navyše starnú, kazia sa, strácajú na hodnote.
Preč s nimi – dajte ich do výpredaja alebo ich v najhoršom prípade odpíšte.
Zbaviť sa ležiakov je logický prvý krok, ktorý vám vytvorí priestor na krok nasledujúci – urobiť si extra zásoby tovaru na sezónu.
Tip: Naučte sa ležiakom predchádzať prieskumom a odhadom očakávaného dopytu.
Ležiakov sa zbavujte prubezne, aby vám neblokovali miesto pre viac obrátkovej položky.
Je síce pekné, že máte na sklade dosť ľudí a expedíciu vám zaisťuje kopa nablýskaných dodávok, ale čo už, keď sklad zíva skraja sezóny prázdnotou a ďalšia várka tovaru je v nedohľadne.
Navyše musíte mať na pamäti, že aj chvíľková nedostupnosť niektorého z vašich „bestsellerov“ bude v období medzi polovicou novembra a koncom sezóny automaticky znamenať stratu zákazníkov. Väčšina z nich si v tomto období jednoducho nemôže dovoliť čakať na naskladnenie. To platí aj u skalných fanúšikov a stálych zákazníkov.
Zásobovanie je individuálna a veľmi náročná disciplína. Pre úspešné stanovenie potrebných zásob je potrebné spracovať nasledujúce body:
Podľa Paretovho pravidla (alebo aj pravidla 80/20) nemusíte analyzovať 100 % vášho sortimentu. Efektívnejšie je zamerať sa len na 20 % najpredávanejších položiek, pri ktorých bude mať vaša snaha najväčší dopad. Na tie sa potom môžete zamerať aj v rámci PPC reklamy a vaše reklamné skupiny posilniť o kľúčové slová týchto produktov.
Pred Vianocami mávame sklad naplnený až po strop.
Najať ľudí a nakúpiť tovar do zásoby znie logicky, lenže menší alebo začínajúci podnikatelia budú musieť vyriešiť, kde na to vziať.
Ešte než sa rozhodnete za veľké vianočné zásoby zaplatiť, skúste si pohovoriť s dodávateľmi a nájsť riešenie, kedy neponesiete celú „cashflow“ ťažobu sami. Môžete vyskúšať tieto dva tipy:
Metód, ako vylepšiť cashflow, je viac. Obzvlášť pred sezónou sa môžu hodiť nasledujúce tipy:
Obmedziť platby dobierkou je jedna z ciest, ako zlepšiť svoju cash flow a znížiť počet neprevzatých zásielok.
To posledné, čo v sezóne chcete, je vymieňať rozbitý regál alebo čakať, až vám dorazí nová tlačiareň štítkov.
Mesiac do začiatku sezóny je ideálny čas na servis a kontrolu:
Okrem pravidelnej revízie nakúpte vybavenie do zásoby, aby každý nováčik a pomocná sila mali s čím baliť.
Riaditeľ logistiky Skladonu Max Kovář odporúča robiť si 20 % rezervy – zaobstarajte najmä odvíjače pások, odvíjače fólií a čítačky. V zálohe sa hodí mať aj tlačiareň štítkov.
Skrátka to, čo by vás naozaj bolelo, keby vám to hoci len na chvíľu vypadlo.
Nezabudnite skontrolovať všetko, čo vaši skladníci dennodenne používajú.
Trh s obalmi je tento rok veľmi vrtkavý. Hoci už teraz máme sklad plný až po strop, nemôžeme 100 % zabezpečiť, že všetky obaly budú 100 % dostupné.
Odporúčame preto nakupovat obaly vždy v predstihu a do zásoby, nie až keď ste skoro na suchu.
Pomôcť vám môže aj nákup stroja na výrobu vzduchových vankúšikov. Výplň si potom vyrobíte sami až vo chvíli, keď ju budete potrebovať a jediné, čo budete musieť kupovať, budú najmä krabice a lepiace pásky. Stroj vám navyše ušetrí drahocenné miesto.
Už skôr sme spočítali, že sa nákup stroja oplatí stredným a väčším firmám. Ak ešte váhate, ozvite sa nám – radi vám poradíme.
Vyrábajte si výplň sami, aby ste znížili riziko, že nebudete mať do čoho baliť.
Ak sa chcete zákazníkom vryť do pamäte tým, že na lepiace pásky a krabice umiestnite svoje logo, začnite včas.
Najneskôr v polovici októbra, ideálne skôr (viď prehľad termínov na rok 2021, dokedy obaly na zákazku objednať).
Zákazková výroba sa na Vianoce môže pretiahnuť až na 8 týždňov. V praxi tak môžete svoje vysnívané pásky obdržať napríklad na začiatku decembra, takže s nimi už veľa parády urobiť nestihnete.
Chcete na Vianoce baliť do vlastného? Pošlite nám ešte dnes dopyt na potlačené krabice alebo lepiace pásky s logom.
To sa týka aj darčekov pre obchodných partnerov.
Firmy u nás také obaly dopytujú mnohokrát tak neskoro, že sa nedajú stihnúť vyrobiť včas. Našťastie existujú pre oneskorencov spôsoby, ako zabaliť firemný darček na poslednú chvíľu. Aj firemné darčeky riešené na poslednú chvíľu môžu vyzerať profesionálne, keď máte pekné darčekové obaly, do ktorých ich zabaliť.
Tematické pásky sú skvelý marketingový nástroj len, keď ich použijete v správnom čase na správnom mieste. S nákupom tých vianočných preto neotáľajte a pošlite nám požiadavku čo najskôr.
Posledný tip mieri za hranice skladu:
Skrátka dobrá komunikácia = pol úspechu.
Pokiaľ máte pripravený sklad i online marketing vášho e-shopu, tak už je to na vás.
Želáme vám hladký priebeh sezóny, hŕbu objednávok a čo najmenej oneskorených dodávok.