Rozcestník

Prázdny košík
 

Produkty v košíku

Majte náklady na obalové materiály pod kontrolou. Ako na to?

Autorom je Dominik dňa 21. 2. 2019

Prevádzkujete e-shop? Potom iste viete, aká široká ponuka obalov je. A aké veľké rozdiely panujú v ich cenách. Poďme sa pozrieť, ako sa s balením objednávok vysporiadať a pritom neprerobiť gate.

Obalový materiál na stole

Prajete si extrém, alebo zlatú strednú cestu?

Keď si vyberáte obaly, volíte medzi ich cenou a kvalitou. Výsledný pomer bude záležať na vašej obalovej filozofii. Teda na tom, ako si dávate záležať na balení zásielok. A hoci ide zákazníkom hlavne o ich obsah, kvalitné obaly zvyšujú nielen bezpečnosť, ale zároveň všetkým ukazujú, že vám záleží na detailoch. Avšak za akú cenu?

V praxi sa vyskytujú dva extrémy. Na jednom konci stoja profesionáli, ktorí obal vnímajú ako dôležitú vizitku. Tí často používajú krabice také kvalitné, že je až škoda ich po zabalení naložiť do ušpinených dodávok.

Na druhej strane potom existujú prevádzkovatelia e-shopov, ktorí za cenu maximálnej úspory nedajú dopustiť na leukoplast a vrecko zo supermarketu.

A niekde medzi týmito dvoma extrémami sa nachádzajú predajcovia, ktorým sa darí nájsť kompromis medzi kvalitou a cenou. Ku ktorej strane sa prikláňate vy? Snažíte sa dbať skôr na kvalitu alebo na nízke náklady? Rozhodovanie vám určite uľahčí, keď si prepočítame finančné náklady jednotlivých variantov.

Tri obalové filozofie

Predstavme si, že máme e-shop s modelárskymi potrebami. Tovar je malý, nie je krehký, a preto sa dá zabaliť niekoľkými spôsobmi. Predpokladajme, že každý deň vyexpedujeme 10 zásielok a zásielky posielame 240 dní v roku, tj. 2 400 zásielok za rok.

Poznámka: Na zjednodušenie do výpočtu nezahŕňame lepiacu pásku.

1. Najlacnejšie riešenie

E-shop chce mať náklady na obalový materiál čo najnižšie. Balí preto do bublinkovej obálky. Tovar do nej stačí vložiť. Balenie je preto rýchle, takže sa ušetria aj náklady za prácu.

Ročné náklady: 0,09 € x 10 ks x 240 dní = 213,8  €/rok

Bublinkové obálky

 

2. Zlatá stredná cesta

E-shop sa snaží nájsť rovnováhu medzi kvalitou balenia, bezpečnosťou tovaru a nákladmi. V tomto prípade použije kombináciu krabice a bublinkovej fólie:

Ročné náklady: (0,14 €+ 0,13 €) x 10 ks x 240 dní = 635 €

 

3. Image za každú cenu

E-shop, rovnako ako v predchádzajúcom variante, používa kombináciu krabice a bublinkovej fólie. Nevenuje ale pozornosť výberu dodávateľa, cenu nerieši, a jeho ročné náklady na balenie sú preto mnohonásobne vyššie:

Ročné náklady: (0,28 €+ 0,65 €) x 10 ks x 240 dní = 2 241 €

Ako môžete vidieť z prepočtov, v ročnom súčte môže aj taká drobná položka, ako sú náklady na rôzne druhy obalov, vytvoriť desaťtisícové rozdiely. Rozhodne sa preto oplatí venovať čas hľadaniu kompromisu medzi kvalitou a cenou obalu.

Okrem výberu samotného spôsobu zabalenia sa zamerajte aj na voľbu dodávateľa, od ktorého budete obaly odoberať. Aj tu sa rozdiely za celý rok môžu vyšplhať na stovky €.