Rozcestník

Prázdny košík
 

Produkty v košíku

7 spôsobov, ako potešiť zákazníka natoľko, aby sa k vám vrátil

Autorom je Míša dňa 10. 1. 2019

Zabalenie aj odoslanie tovaru máte v malíčku? Možno je čas získať náskok pred konkurenciou a pridať zákazníkom do zásielky niečo navyše.

Každý kontakt zákazníka s vašou firmou sa počíta, a to aj potom, čo dokončil objednávku. Pozitívna skúsenosť s nákupom a zákazníckou starostlivosťou je totiž základom pre opakovaný nákup. Firma si tak buduje pozitívny brand a hlavne zabezpečuje verných zákazníkov, ktorí nakupujú. Lenže e-shopy často podceňujú ponákupnú starostlivosť o zákazníka, aj keď je to jedna z najdôležitejších fáz jeho cesty. Prečo?

Podľa štúdie Dotcom Distribution (ktorú od nich získate po vyplnení e-mailu) sa u zákazníkov, ktorí v zásielke dostali niečo navyše, zvýši šanca opakovať nákup o 40 %. Postrážiť si ponákupnú skúsenosť zákazníkov vám preto môže pomôcť dlhodobo zvyšovať tržby a znižovať náklady na akvizíciu nových zákazníkov.

Darček pridaný do zásielky je skvelý:

  • môžete ho presne zacieliť a personalizovať
  • výborne sa hodí na cross-sell
  • za málo peňazí dostanete veľa muziky

Máte základy podnikania zmáknuté? Inšpirujte sa našimi tipmi a nájdite si tie, ktoré sa najlepšie hodia k vášmu podnikaniu.

Čo môžete do zásielky pridať?

Kupón so zľavou


Kupóny môžete poslať hneď dva.

Podľa prieskumu agentúry STEM/MARK jednorazový kupón využije 6 ľudí z 10. Pribaliť do zásielky zľavu je preto jeden z najlepších spôsobov, ako podporiť predaj. Výšku si samozrejme musíte starostlivo prepočítať a odporúčame jej platnosť obmedziť. Ľudia potom majú silnejšiu potrebu zľavy využiť a nepremeškať ju. A čo môžete ponúknuť? Je to ľahké, napríklad:

  • 4 EUR zľava na ďalší nákup
  • 15 % zľava na ďalší nákup
  • kupón na dopravu zadarmo
  • 1+1 zadarmo

Extra Tip: Kupóny môžete poslať hneď dva – jeden pre zákazníka a druhý, ktorý môže darovať priateľom a rozšíriť tak o vás povedomie.

Vzorka

Vzorky sú výborní pomocníci, keď na trh uvádzate nový produkt alebo chcete zákazníkom ukázať súvisiace produkty, ktoré vo vašej širokej ponuke neobjavili. Ani ten najlepší produktový opis, ani tá najkrajšia recenzia sa nevyrovnajú tomu, keď zákazník váš produkt zažije na vlastnej koži. A dvojnásobne to platí, keď predávate kozmetiku alebo potraviny, tak to využite.

  • úplne nový produkt
  • iná príchuť rovnakého produktu – k orieškovej čokoláde pridať kocku čokolády s chilli
  • produkty, ktoré sa dopĺňajú – k šampónu kondicionér rovnakého radu

Katalóg a letáky


Tematické letáky do kníh pridáva napríklad naše obľúbené nakladateľstvo Melvil.

Katalógy a letáky síce vyžadujú dlhší čas na prípravu, sú ale stále účinné. Keď už ich v zásielke zákazník nájde, tým skôr si ich skutočne prečíta. Obzvlášť keď sa trafíte do toho, čo práve rieši. Pokiaľ ale často meníte ponuku, dôkladne zvážte náklad, aby ste neskončili s horami neaktuálnych letákov.

Extra tip: Leták môžete pripraviť vo viacerých verziách. Napríklad o vlasovej kozmetike pre ženy, vlasovej kozmetike pre mužov, telovej kozmetike pre ženy ... a vkladať ich do zásielok podľa toho, čo si zákazník práve kúpil. Podobnú stratégiu volí nakladateľstvo Melvil. Zaručene vám ku knihe pridá tipy, ktoré sa hodia k tej, ktorá vám práve prišla.

Darček


Nakladateľstvo Melvil ku knihám občas pridá aj darček, ako sú tieto brandové vianočné samolepky.

Spomínate si, ako ste naposledy dostali darček? Zrejme vás potešil a možno ste dokonca uvažovali, ako ho druhému oplatíte. Darčeky takto fungujú a keď ich pošlete zákazníkovi, potešíte ho dvojnásobne, pretože sa to od vás ako firmy nečaká. Na rozdiel od vzoriek navyše nepôsobia dojmom, že chcete zákazníkovi hneď niečo predať.

  • hrebeň alebo zrkadielko ku kozmetike
  • visačky a baliaci papier tesne pred Vianocami
  • reflexný obojok ku psím granuliam
  • samolepka s logom
  • vtipný odznak

Extra tip: Zákazníci sa radi pochvália darčekom na sociálnych sieťach, pokiaľ sa o nich pekne staráte. Zapojte ich do súťaže, vyzvite ich, nech sa fotia s darčekom a zdieľajú #hashtag, ktorý vymyslíte. Sami vám tým vytvoria hodnotný obsah a príspevky budú mať väčší dosah.

Poďakovanie


Nezabudnite na oslovenie, poďakovanie a podpis.

Tá najosobnejšia vec, akú do zásielky môžete dať, je ručne napísané poďakovanie. Zákazníka poteší, že mu venujete svoj čas a bude sa cítiť výnimočne, keď ho oslovíte menom. Môžete mu poďakovať za priazeň a popriať veľa zážitkov pri používaní vášho produktu, ako na fotke vyššie. Ak nemáte čas nazvyš, vyberajte si. Odporúčame poďakovať hlavne novým zákazníkom, aby ste nadviazali vzťah hneď na začiatku.

Výzva k recenzii


Výzva k recenzii môže byť takto jednoduchá a priama.

Pridajte do balíčka kartičku s výzvou na recenziu a získate cenné referencie, vďaka ktorým sa vaša ponuka bude predávať sama. Recenzie totiž dokážu byť veľmi presvedčivé – zákazníkom uľahčujú rozhodovanie a oznamujú všetkým, že sa vám dá veriť.

Cestu zákazníka k recenzii maximálne zjednodušte. Napríklad tým, že vytvoríte QR kód alebo skrátený odkaz (napr. bit.ly/chcem-vas-ohodnotit), ktorý ho dostane priamo na formulár na vloženie recenzie.

Extra tip: Buďte kreatívni. Opýtať sa “Ako sa vám spalo na našom matraci” je lepšie ako obyčajné “Ohodnoťte naše služby”. V zákazníkovi zapáli fantáziu a dáte mu presný návod, čo má napísať.

Personalizovaný obal


Aj páska môže byť miestom, kde zákazníka potešíte

Aj samotnú krabicu, v ktorej posielate zásielku, môžete využiť. Vašou hracou plochou môže byť veko, výplň i páska s potlačou. My sme si na Vianoce vyrobili pásku s potlačou, na ktorej sme všetkým našim zákazníkom poďakovali. Bohato ale postačí aj logo, ktoré pomôže vryť vašu značku zákazníkom do pamäte.

Pozrite sa na ďalšie nápady, ako dizajnovať firemné pásky.

Malo vaše úsilie správnu odozvu?

Hýčkať si zákazníkov môže byť celkom príjemná zábava. Ešte príjemnejšie je vedieť, že to robíte dobre a zákazníci sa vracajú. Povedzte si preto už na začiatku, čo očakávate a podľa toho svoje úsilie hodnoťte.

Sledovanie splnených cieľov ale nemusí byť žiadna veda, stačí si postrážiť pár drobností. Pridali ste do balíčkov zľavové kódy? Sledujte vo vašom systéme, koľko unikátnych kódov bolo použitých. Dávate do balíčkov letáky? Doplňte do nich jedinečný ale krátky odkaz a v systéme sledujte, koľkokrát si ho ľudia načítajú. Tým ľahko zistíte návštevnosť z letákov. Posielate vzorky? Pridajte k nim krátke písanie, doplňte ho odkazom s UTM parametrom alebo QR kódom a sledujte, či zákazníci so vzorkami robia opakované nákupy.

Naše tipy na záver

Sú veci, ktoré neovplyvníte. Balík sa môže oneskoriť, môže prísť poškodený, pomliaždený. Ak však zákazníci vnútri nájdu malú pozornosť, tak na nepríjemnosti zabudnú.