Rozcestník

Prázdny košík
 

Produkty v košíku

Ako sa stať udržateľnou a zodpovednou firmou?

Autorom je Soňa dňa 19. 7. 2023

V júni sme sa v Prahe zúčastnili konferencie s názvom Udržateľnosť pre výrobu a obchod. S tými inšpiratívnymi a najzaujímavejšími témami sa s vami radi podelíme.

Ako sa stať udržateľnou a zodpovednou firmou?
Niť udržateľnosti sa tiahla celou konferenciou. Z rôznych perspektív na ňu pozerali zástupcovia 13 firiem. Zdroj: Petr Lebeda

Tajuplné ESG 

Poďme začať zostra často skloňovanou skratkou ESG. Podľa výskumov iba 3 % Slovákov vie, čo znamená. Jednoducho ide o vplyv firmy na životné prostredie (E), spoločnosť (S) a prístup k vedeniu (G).

Na základe vyhodnotenia sa dá číslom vyjadriť, aká je firma udržateľná a zodpovedná voči životnému prostrediu. Prostredníctvom ESG je možné naplánovať obchodnú stratégiu a v ideálnom prípade naplniť stanovené ciele.

Čo to znamená v praxi? Ako firma/majiteľ sa snažíte znížiť svoje množstvo odpadu a znečistenie životného prostredia. Zlepšujete pracovné podmienky svojich zamestnancov. Neberiete úplatky, platíte dane a predávate nezávadné produkty.

Spoločnosť Ipsos CSR & Reputation Study v jednom zo svojich výskumov zistila, že zákazníkom už nestačí uspokojovať len funkčnú a emocionálnu potrebu. Nároky sa zvyšujú.

Zákazníci viac a viac uprednostňujú značky, ktoré sa venujú spoločenským témam a tie, ktoré rezonujú s ich hodnotovými postojmi. Firmám sa teda oplatí ukazovať, ako pomáhajú spoločnosti a svojmu okoliu.

,,Firmy riešia tému ESG výrazne intenzívnejšie ako predtým – núti ich k tomu ESG legislatíva. Pripravujú sa ESG stratégie. Firmy začínajú vnímať udržateľné správanie ako svoju povinnosť, nie ako niečo navyše,“ hovorí Tereza Horáková zo spoločnosti Ipsos.

Ako je to s ESG legislatívou?

Odkedy začne platiť? 

Predbežne sa počíta s rokom 2024. Dotkne sa asi 50-tisíc európskych firiem, v Slovenskej republike viac ako tisícky.

Koho sa týka? 

  • Firiem, ktorých cenné papiere sú obchodované na regulovaných trhoch na burze
  • Firiem, ktoré spĺňajú aspoň 2 z týchto 3 kritérií:
    • majú viac ako 250 zamestnancov
    • majú čistý obrat viac ako 1 miliardu
    • firiem, ktoré patria do rizikového sektora z hľadiska klímy (napr. poľnohospodárstvo) 

Interné vzdelávanie ako súčasť stratégie udržateľnosti

V Tchibo k tomu pristúpili tak, že udržateľnosť je prirodzenou a integrálnou súčasťou každého firemného zaškoľovacieho a výukového procesu. Výsledkom je informovaný a zapojený zamestnanec.

,,Aspekty udržateľnosti sú zapájané do bežných zamestnaneckých aktivít. Informácie sú prepojené s osobným zážitkom a zábavou,“ hovorí Monika Kissová


Ich snaha žne ovocie. V roku 2022 boli prví v predanej Fair trade káve. Zdroj: Petr Lebeda

Na začiatku dostane zamestnanec komplexné informácie o produktoch a prístupe k podnikaniu.

Organizujú denné i viacdňové akcie ako Deň zdravia, Fairtrade výstavu, charitatívnu tombolu. Na dobrovoľnej báze sa potom môžu zamestnanci hlbšie vzdelávať v témach certifikácií, curkularite alebo triedení odpadu.

V Tchibo spoločne nazbierali 985 kg papiera a tým zachránili 20 stromov, spotrebovali o 1071 PET fliaš menej, dali dokopy 100 kg oblečenia a prispeli tak na dobrú vec.

Kaufland ako dobrý sused

Inšpiratívny môže byť hlavne pre tých, ktorí sa chystajú do svojho sortimentu zaviesť ekologické prvky a rozšíriť ponuku o udržateľné produkty.

V Kauflande vyvinuli vlastné skladacie palety, zaviedli nekonečné vrecká na pečivo a testujú prvé automaty na zálohovanie PET fliaš a plechoviek. Na predajniach svietia úsporným LED osvetlením a využívajú zelenú elektrinu.


Nekŕm kôš. Jesenná kampaň, ktorá učila spotrebiteľov, ako neplytvať jedlom. Zdroj: Petr Lebeda. 

V Kauflande dobročinnosťou nešetria. Sú aktívni v podpore neziskového sektora a oživovaní komunitného života. Sú partnerom Světlušky, podporujú Ježiškove vnoučata.

Za každé použitie Multisportky darujú 10 Kč na prevenciu onkologických ochorení.

A teraz zo zeleného súdka – spoločne s firmou Kokoza pomáhajú budovať komunitnú záhradu na Václaváku.
 

Tipy, ako nakladať s odpadom u vás vo firme

Zástupca spoločnosti Incien, Petr Novotný, hovoril o tom, ako cirkulárnou ekonomikou znížiť prevádzkové náklady a emisie. Ale tiež dal zopár praktických tipov, ako udržať odpadové hospodárstvo na firme funkčné a zmysluplné.

Upozorňuje na to, že celá funkčnosť odpadového hospodárstva stojí a padá na človeku, ktorý je zle platený, málo preškolený a nedostatočne motivovaný. Skrátka nemá záujem, aby sa odpad dostal na správne miesto. A nezáleží na tom, či je to účtovník, pracovník upratovacej služby alebo manažér.


Čo naopak celému procesu odpadového hospodárstva prospieva?

  • Dobre zmapovaný systém. Viem, aké odpady produkujem a kde končia.
  • Koše na správnych miestach. Dobrá ergonómia.
  • Dobre informovaní zamestnanci.
  • Dobre preškolený personál. 
  • Zavedený systém kontrol.
  • Správne nastavené motivácie.

Analýzou odpadu získate cenné informácie. Nebojte sa zamerať na podiel odpadu, ktorý môžete vytriediť, identifikujte problémových pôvodcov a pustite sa do vylepšovania.

Z analýzy odpadu v jednom obchodnom centre vyšlo, že tam prevažuje organický odpad (nedojedené zvyšky a zvyšky z prípravy jedál). Veľká časť tohto odpadu (76 %) bolo možné ďalej dotriediť.

 

Ako na komunikáciu udržateľnosti

Vaša firma aj produkty už idú na zelenej vlne. Ale ešte trochu tápate, ako to dať vedieť ostatným?

Základom je, dobre spoznať vlastnú firmu. Takmer každý je v téme udržateľnosti nejako aktívny, možno to tak len nenazýva. Spoznajte svoje publikum. Pýtajte sa ľudí, čo ich zaujíma. 

Potom nastavte stratégiu. Dajte si pozor na greenwashing. A vzdelávajte sa. Téma udržateľnosti je živý organizmus, ktorý sa neustále vyvíja, stále vzniká nová legislatíva. Tak s ním držte krok.


Britská agentúra Futtera identifikovala základné body, ktoré v komunikácii zaváňajú greenwashingom. Jedným z nich sú vágne tvrdenia.  Zdroj: Petr Lebeda

Bežného používateľa najskôr ktovieako neoslovíte dôkladnou analýzou uhlíkovej stopy. Keď ale ako Sonnentor ukážete, čím konkrétne uhlíkovú stopu znižujete, hneď budete pre ľudí zrozumiteľnejší.


Z výskumov vyplýva, že pre 75 % respondentov je udržateľné balenie dôležité.

Ako komunikovať udržateľnosť cez obaly? Napísali sme článok, kde je 7 tipov, ako to dať vedieť zákazníkom