Rozcestník

Prázdny košík
 

Produkty v košíku

Neprevzatie zásielky na dobierku? Pár rád, ako tomu predísť

Autorom je Tom dňa 9. 5. 2024

Převzetí balíku na dobírkuNevyzdvihnuté zásielky s platbou na dobierku trápia e-shopy odjakživa. Hlavne tým menším nabúravajú cash-flow a ovplyvňujú dostupnosť tovaru na e-shope.

V článku sa dozviete:

  1. Aký častý a veľký problém to je
  2. Aké kroky urobiť, aby ste neplateniu dobierok predišli
     

Dobierka: u zákazníkov obľúbená, e-shopmi preklínaná

Hoci sa podiel platieb na dobierku postupne znižuje, jej množstvo je stále nezanedbateľné a majitelia e-shopov si tak zatiaľ netrúfajú túto formu platby hromadne rušiť.

Dobierka pritom znamená riziko nezaplatenia balíka, ktoré je podľa dopravcu GLS až 13x vyššie ako u vopred zaplatených objednávok. Navyše, riziko sa ešte zväčšuje, ak si zákazník zvolí okrem dobierky aj vyzdvihnutie na výdajnom mieste.

Poďme sa teda pozrieť, ako čo najviac minimalizovať riziko neprevzatia zásielky na dobierku.
 

9 tipov, ako sa brániť a minimalizovať škody

Ako najlepší prístup sa javí problémom predchádzať a zákazníkov motivovať k iným typom platieb:

1. Zvýšte poplatok za dobierku

Aj 0,50 € či 1 € môže urobiť svoju službu. Cenu môžete tiež dvíhať postupne a sledovať, ako sa mení správanie zákazníkov.

2. Zvýhodnite poštovné pri platbe vopred

Inšpirovať sa môžete v e-shope Alza.sk, ktorá vracia zákazníkom 0,80 € ak si vyberú platbu vopred. Rovnako ako v predchádzajúcom bode, aj tu ide o finančné znevýhodnenie platby na dobierku.

Zvýhodnená doprava pri platbe vopred je jedno z riešení, ako nedať dobierke šancu.

3. V košíku dajte dobierku až na koniec

Svoje môže urobiť aj to, že v košíku posuniete platby na dobierku na posledné miesto alebo za zákazníkov predvyberiete iný typ platby.

Presuňte platbu na dobierku na posledné miesto v košíku alebo ju skryte pod rolovaciu ponuku „Ďalšie typy platieb“.

4. Obmedzte ponuku dobierky podľa veľkosti objednávky

Ak sa vám stáva, že si zákazníci na dobierku častejšie objednávajú len lacnejší tovar, môžete skúsiť obmedziť dobierku len pre nižšie čiastky. Alebo naopak.

Ale pozor, aby ste si tým zbytočne neodradili potenciálnych zákazníkov.

5. Povoľte platbu na dobierku len zákazníkom s históriou

Keď už sme pri obmedzovaní dobierky podľa výšky objednávky, pomôcť vám môže aj „skrytie“ platieb na dobierku pre neregistrovaných zákazníkov.

Vhodné môže byť aj dobierku ponúkať len stálym zákazníkom s dlhšou nákupnou históriou.

6. Znížte riziko preklepov v kontaktných údajoch

Rýchlou kontrolou emailu alebo telefónneho čísla môžete predísť zbytočnému odoslaniu zásielky na neexistujúcu adresu. Vďaka tomu môžete zákazníkovi včas zavolať a chybu opraviť.

7. Rozpočítajte škodu z neprevzatých dobierok do ceny tovaru

Niektorí majitelia e-shopov radia namiesto úprav e-shopu rozpočítať škodu z neprevzatých dobierok do tovaru. Výsledné zdraženie bude rádovo pravdepodobne len v jednotkách percent a vy budete mať po starostiach.

Aj to je cesta, hoci nie je úplne férová k tým, ktorí dobierky platia poctivo.
 

Pri zadávaní údajov do košíka sa oplatí mať systém na kontrolu preklepov. Ušetrí vám veľa času.

8. Rozlúčte sa s dopravcom, ktorý má výrazne horšie skóre doručiteľnosti

Niekedy môže za nevyzdvihnutou zásielkou na dobierku stáť aj samotný dopravca, ktorý nevykonal viac pokusov o dodanie tovaru, než by mal, alebo sa s doručením domov neobťažoval vôbec.

Nie každý zákazník je potom ochotný zájsť na výdajné miesto osobne, keď si zaplatil doručenie až domov.

Odporúčame preskúmať štatistiky neprevzatých zásielok a dopravcov s najhoršou doručiteľnosťou vyradiť.

9. Zákazníkov o nevyzdvihnutej zásielke informujte

A ak už musíte neprevzatú zásielku s dobierkou riešiť, nie je nič jednoduchšie, než zákazníkom poslať upomienku na vyzdvihnutie balíka e-mailom alebo im zavolať.

Zo skúsenosti niektorých majiteľov e-shopov vieme, že takto je možné na vyzdvihnutie balíka presvedčiť až 30 % zákazníkov.
 

Aj úsilie dopravcu ovplyvňuje úspešnosť doručenia. Vymeňte tých, ktorí majú dlhodobo nižšiu úspešnosť doručenia.

Vyvážený prístup bude zrejme ten najlepší

Univerzálne riešenie neexistuje. Nevzdávajte sa pri prvom nevydarenom pokuse o obmedzenie dobierok. Naopak testujte, ktorý z prístupov vám zafunguje najlepšie.

A hlavne nehľadajte v neprevzatí zásielky vždy zámer zákazníkov. Niekedy tovar prevziať jednoducho nemôžu.

Preto je potrebné prístup vyvážiť a nájsť optimálnu cestu medzi prílišným obmedzovaním a rizikom neprevzatia zásielky na dobierku.